ZZJZZV

Upute za zdravo starenje

Starost nije bolest nego normalna fiziološka pojava i sigurna budućnost svakog čovjeka ovisna o genomu starenja i primjeni pozitivnog zdravstvenog ponašanja tijekom starenja

VODIČ

14 UPUTA ZA AKTIVNO ZDRAVO

PRODUKTIVNO STARENJE

Hrvatski model

STAROST NIJE BOLEST NEGO NORMALNA FIZIOLOŠKA POJAVA I SIGURNA BUDUĆNOST SVAKOG ČOVJEKA OVISNA O GENOMU STARENJA I PRIMJENI POZITIVNOG ZDRAVSTVENOG
PONAŠANJA TIJEKOM STARENJA

:

  1. STALNA TJELESNA AKTIVNOST OD MLADOSTI DO DUBOKE STAROSTI UKLJUČUJE SVAKODNEVNE VJEŽBE DISANJA I VJEŽBE MIŠIĆA DNA ZDJELICE ZBOG SPRIJEČAVANJA NEVOLJNOG
    MOKRENJA;
  2. STALNA PSIHIČKA AKTIVNOST – DOŽIVOTNO UČENJE I STJECANJE NOVIH VJEŠTINA I ZNANJA;
  3. PRAVILNA PREHRANA ZA STARIJE KOJA JE RESTRIKCIJSKA PO KALORIJSKOJ VRIJEDNOSTI ZA STARIJE OD 65 G. (TO ZNAČI NIKAKO VEĆI UNOS OD 1500 CAL S OBZIROM NA
    SMANJENJE BAZALNOG METABOLIZMA U STARIJIH OSOBA) – UKLJUČUJE REDOVITO UZIMANJE POVRĆA I VOĆA, RIBE, BIJELO MESO BEZ KOŽICE; SMANJENI UNOS „5B“ U HRANI:
    BIJELO BRAŠNO, BIJELI ŠEĆER, BIJELA RIŽA, SOL, MAST; UNOS DO 2 LITRE DNEVNO NEZASLAĐENE TEKUĆINE NAJBOLJE ČISTA VODA. POŽELJNO JE HRANU PRIPREMATI U
    PRAVILU LEŠO I BEZ ZAPRŠKE, IZBJEGAVATI POHANU I PRŽENU HRANU TE UZIMATI DNEVNO SAMO 1 dcl CRNOG VINA UZ OBROK;
  4. SPRIJEČAVATI DEBLJINU, ALI I POTHRANJENOST U STAROSTI;
  5. NEPUŠENJE I NEOVISNOST O LIJEKOVIMA, ALKOHOLU, OPIJATIMA, CRNOJ KAVI I DRUGIM SREDSTVIMA OVISNOSTI;
  6. PRODULJENJE RADNOG VIJEKA OVISNO O FUNKCIONALNOJ SPOSOBNOSTI I SPECIFIČNOSTI ZANIMANJA, STALNA RADNA AKTIVNOST I NAKON UMIROVLJENJA;
  7. OPTIMISTIČNO ŽIVLJENJE – SMIJATI SE I BITI ŠTO VEDRIJI. NE KRIVITI DRUGE ZA VLASTITE NEUSPJEHE;
  8. ŠIRENJE OPTIMIZMA ZA OBITELJ, ZA MLADE I ZA STARIJE OKO SEBE, OKOLIŠ ŽIVLJENJA TE ZA POSAO KOJI SE OBAVLJA;
  9. SEKSUALNA AKTIVNOST KAO SASTAVNICA LJUBAVI NE POZNAJE DOBNU GRANICU;
  10. IZBJEGAVANJE OSAMLJENOSTI I DEPRESIJE, RAZVIJANJE KOMUNIKACIJE, VJEŽBANJE PRILAGODBE NA STRESNE DOGAĐAJE;
  11. OSOBNA I OKOLIŠNA HIGIJENA, HIGIJENA ZUBI I ZUBALA, REDOVITO OBREZIVANJE NOKTIJU NA RUKAMA I NOGAMA. UKLANJANJE BARIJERA, KLIZNIH I MOKRIH POVRŠINA U
    KUĆI I OKOLIŠU RADI SPRIJEČAVANJA PADOVA I OZLJEDA;
  12. NEPRIHVAĆANJE PREDRASUDA I NEZNANJA O STARENJU I STAROSTI KAO BOLESTI, NEMOĆI I OVISNOSTI O DRUGIMA (samo svaka 5 starija osoba ovisna je o tuđoj skrbi
    zbog funkcionalne onesposobljenosti);
  13. PRIDŽAVANJE UPUTA LIJEČENJA I UZIMANJA LIJEKOVA POD NADZOROM LIJEČNIKA;
  14. PRIJENOS UMIJEĆA, ZNANJA, RADNOG I ŽIVOTNOG ISKUSTVA NA MLAĐE I DRUGE STARIJE.


FUNKCIONALNA SPOSOBNOST POJEDINOG TJELESNO AKTIVNOG 70-GODIŠNJAKA MOŽE BITI TOLIKO OČUVANA DA SE NE RAZLIKUJE OD FUNKCIONALNE SPOSOBNOSTI 55-GODIŠNJAKA !

Izvor:

Referentni centar Ministarstva zdravlja Hrvatske za zaštitu zdravlja starijih osoba
– Centar za zdravstvenu gerontologiju Nastavnog zavoda za javno
zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“